تشخیص طلای آب شده

تاریخ انتشار : شنبه شش خرداد ۱۴۰۲

تشخیص طلای آب شده

تشخیص طلای آب شده

طلا یکی از گرانترین فلزاتی است که بشر شناخته است.در واقع، قیمت طلا در آگوست 2020 در دنیا به بالاترین حد خود رسید و یک اونس طلا بیشاز 2000 دلار قیمت داشت. این امر طلا را به سرمایه‌گذاری فوق‌العاده تبدیل می‌کندو راهی عالی است برای زمانی که به دست آوردن پول نقد سریع نیاز دارید، زیرا خود راخود را در تنگنا قرار دادید.

اما یک مشکل بزرگ در مورد طلا وجود دارد: جعل کردنآن بسیار آسان است.

داستان‌های بی‌شماری از افرادی وجود دارد که توسط فروشندگانجعل کننده طلا که شمش‌ها یا سکه‌های طلای تقلبی می‌فروشند.

اگر به خرید طلای آب شده فکر می‌کنید یا اگر مقداری طلای آب شده در خانه دارید که از اصل بودن آن مطمئن نیستید، چند روش وجود دارد که می‌توانید برای آزمایش واقعی بودن آن استفاده کنید.

در حالی که هیچ آزمایشی بدون خطا نیست، اگر چندآزمایش مختلف انجام دهید، باید بتوانید ایده بسیار خوبی در مورد اصل بودن یا نبودنطلای خود داشته باشید.

چگونه با فندک واقعی بودن طلای آب شده را آزمایش کنیم؟

اولین آزمایش نیز ساده ترین آزمایش است: سعی کنیدطلای آب شده خود را بسوزانید. اگر طلای آب شده واقعی باشد، با اعمال شعله روشن‌ترمی شود؛ اما در واقع احتمال ندارد که آتش بگیرد و نمی‌سوزد. اگر قطعه طلای آب شدهشما شروع به دود شدن کرد یا تیره شد، احتمالاً طلای آب شده بدلی دارید.

چرا این کار می‌کند:

طلای واقعی زیر گرما نمی‌سوزد و تیره نمی‌شود. بهسادگی ذوب می‌شود: به همین دلیل است که می‌توان آن را بدون از دست دادن درخشش ورنگ طلایی زرد زیبا قالب گیری و به اشکال مختلف درآورد.

از سوی دیگر، فلزات دیگر مانند مس، آهن و برنج درمعرض شعله تغییر رنگ داده و تیره‌تر می‌شوند. اگر مورد شما فقط دارای روکش طلاباشد، روکش طلا ذوب می‌شود و فلز تیره‌تری زیر آن خواهید دید.

نکات:

برای این تست از فندک بوتان استفاده کنید نه ازفندک معمولی.

شما به شعله‌ای شدید و پایدار نیاز دارید که بتوانیدبه راحتی آن را کنترل کنید، چیزی که نمی‌توانید با یک فندک یکبار مصرف معمولی بهدست آورید. قبل از انجام آزمایش فندک، مطمئن شوید که فندک بوتان شما دارای مخزن پراست.

طلای خود را حداقل 60 ثانیه گرم کنید.

شعله باید به اندازه‌ای داغ شود که در واقع فلز راتحت تأثیر قرار دهد. اگر در حال آزمایش یک قطعه طلای بزرگ، مانند یک شمش طلا یاهمان طلا آب شده در مقادیر بزرگ هستید، ممکن است لازم باشد آن را برای مدت بیشتریگرم کنید.

طلا را با چیزی قابل اشتعال اداره کنید.

طلا بسیار داغ می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که آنرا با یک انبر یا یک دستگیره نگه دارید.

در جواهرات یا طلای آب شده خود به دنبال تمبر یاعلامت بگردید

یکی دیگر از راه‌های سریع و آسان برای تشخیص واقعیبودن طلای شما این است که به دنبال تمبر یا علامت مشخصه بگردید. بیشتر طلای آب شدهواقعی با علامت مشخصی که نشان دهنده خلوص آن است، به نام عیار آن مهر زده شده است.

عیار واحدی است که برای اندازه گیری خلوص طلااستفاده می‌شود. هر چه عیار بالاتر باشد، طلای آب شده خالص‌تر است. رایج‌ترین عیارهایحک شده بر روی طلا که می‌بینید شامل 10k،14k، 18k، 22kو 24k هستند.

در اینجا یک تفکیک سریع از معنای هر قیراط آوردهشده است:

24K: این خالص‌ترینشکل طلا است و تقریباً همیشه برای استفاده در جواهرات یا موارد دیگر نرم است.

22K: طلای 22 عیار91.6 درصد طلای خالص است.

18 عیار: طلای 18 عیار 75 درصد طلای خالص است.

14K: طلای 14 عیار58.5 درصد طلای خالص است.

10K: طلای 10 عیار41.7 درصد طلای خالص است.

اگر قطعه طلا شما مهر ندارد، لزوماً به معنای تقلبیبودن آن نیست. ممکن است قطعات طلای قدیمی مهر زنی نشوند، زیرا در گذشته نیازی بهمهر زدن نبود.

با این حال، فروشندگان معتبر مثل ایران طلا، همیشهروی طلای آب شده خود علامت خلوص مهر می‌زنند، زیرا این بهترین راه برای تضمین ایناست که مشتریان آنها آنچه را که برای خلوص طلای آب شده پرداخت می‌کنند، دریافت می‌کنند.

این علائم معمولاً در دیگرمصنوعات طلا جاهایگوناگونی قرار می‌گیرند مانند: در داخل یک حلقه، روی بند گردنبند یا دستبند یا رویپایه‌های گوشواره طلا.

طلای خود را برای علامت گذاری حروف بررسی کنید

علاوه بر تمبر یا علائم مشخصه، برخی از قطعات طلادارای علائم دیگری نیز هستند. این علامت‌ها اطلاعات مهمی را در مورد جواهرات نشانمی‌دهند، مانند اینکه آیا روکش طلا، سازنده یا کشور مبدا است.

در اینجا برخی از نشانه‌های رایج وجود دارد که ممکناست مشاهده کنید:

GP (طلا اندود)

GF (پر شده ازطلا)

جنرال الکتریک (طلا آبکاری شده)

GEP (طلا باروکش الکتریکی)

HGP (روکش طلایسنگین)

HEG (طلای سنگینآبکاری شده)

RGP (صفحه طلاینورد شده)

همه این علامت‌ها اساساً به یک چیز اشاره می‌کنند: جواهراتطلا شما به طور کامل از طلا ساخته نشده‌اند. اگر آبکاری شده باشد، معمولاً ازفلزات ارزان قیمتی مانند برنج که با یک لایه بسیار نازک طلا پوشانده شده است،ساخته شده است.

عنوان سنگین به این معنی است که لایه بیرونی ضخیم‌تریاز طلا وجود دارد؛ اما هنوز طلای اصلی نیست. اگر هر یک از این علامت‌ها را مشاهدهکردید، به احتمال زیاد قطعه‌ای که به آن نگاه می‌کنید، جعلی است.

طلا را روی پوست خود بمالید

قطعه خوب خود را به سمت پوست خود نگه دارید و آن رابه جلو و عقب بمالید. همچنین می‌توانید آن را برای چند دقیقه بین دستان خود نگهدارید.

اگر طلای آب شده یا جواهرات واقعی باشد، پوست شمابه فلز واکنش نشان نخواهد داد. اگر تقلبی باشد، ممکن است متوجه شوید که پوست شمادر تماس با موارد تقلبی سبز، آبی یا سیاه می‌شود.

چرا این کار می‌کند:

طلا یک فلز ضد حساسیت است، به این معنی که در تماسبا پوست شما واکنش آلرژیک ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل برای افرادی که به فلز حساسیتدارند انتخاب خوبی است.

با این حال، فلزات دیگر تمایل به واکنش با پوست وعرق انسان دارند. به همین دلیل است که ممکن است پس از پوشیدن طلای تقلبی، متوجهلکه سیاهی روی پوست خود شوید.

اندازه و وزن طلای خود را بررسی کنید

برای این آزمایش، به یک تکه طلای واقعی نیاز داریدکه از نظر اندازه و وزن یکسان یا مشابه قطعه‌ای باشد که در حال آزمایش آن هستید.برای اندازه گیری ضخامت هر دو قطعه از کولیس استفاده کنید.

سپس از یک ترازو دیجیتال برای وزن کردن هر قطعهاستفاده کنید. اگر جواهرات شما از طلای واقعی ساخته شده است، باید اندازه و وزن آنتقریباً به اندازه طلای واقعی باشد که با آن مقایسه می‌کنید.

احتیاط:

در حالی که این آزمایش می‌تواند به شما کمک کند تاتصور بهتری از وزن قطعه طلای شما نسبت به اندازه آن داشته باشید؛ اما برای تشخیصواقعی بودن طلا روشی غیرقابل اشتباه نیست.

برخی از قطعات طلای تقلبی، مانند آنهایی که با طلااندود شده‌اند، می‌توانند به اندازه و وزن طلای واقعی باشند، زیرا از یک پایه فلزیجامد ساخته شده‌اند که با لایه نازکی از طلا پوشانده شده است.

همچنین به خاطر داشته باشید که عیارهای مختلف طلادارای چگالی متفاوتی هستند. هر چه طلا خالص‌تر باشد، چگالی آن بیشتر است. بنابراین،به عنوان مثال، یک حلقه طلای 24 عیار متراکم‌تر از یک حلقه طلای 18 عیار خواهدبود.

چگونه با آهنربا واقعی بودن طلا را آزمایش کنیم؟

یک آهنربا در کنار قطعه طلای خود نگه دارید. اگرآهنربا به طلای شما چسبیده است، احتمالاً تقلبی است.

چرا این کار می‌کند:

طلا یک فلز مغناطیسی نیست، بنابراین به آهن ربا نمی‌چسبد.به همین دلیل است که این آزمایش راهی سریع و آسان برای تشخیص اینکه آیا جواهراتشما از طلای واقعی ساخته شده اند یا خیر است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که برخی از فلزاتپایه که به عنوان آلیاژ طلا استفاده می‌شوند، می‌توانند غیر مغناطیسی هم باشند،بنابراین این آزمایش بی خطا نیست.

نکته:

برای این آزمایش از آهنربای قوی مانند آهنربای نئودیمیوماستفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است خواندن دقیقی نداشته باشید.

نحوه تست طلا با استفاده از سرامیک

یک صفحه سرامیکی بگیرید و قطعه طلایی را که در حالآزمایش هستید روی آن خراش دهید.

اگر طلا واقعی باشد، باید یک رگه زرد روی صفحه ببینید.اگر جعلی باشد، یک رگه تیره خواهید دید.

چرا این کار می‌کند:

طلا یک فلز بسیار نرم است، بنابراین خراشیدن آن با یکجسم سخت مانند سرامیک رگه‌ای طلایی یا زرد باقی می‌گذارد.

از سوی دیگر، طلای تقلبی اغلب از فلزاتی ساخته می‌شودکه رنگ تیره‌تری دارند، بنابراین به جای آن یک رگه تیره خواهید دید.

نکات:

برای این آزمایش از صفحه سرامیکی بدون لعاب استفادهکنید. سرامیک لعاب دار رنگ فلز را به وضوح نشان نمی‌دهد.

هنگام خراشیدن سرامیک از یک لمس سبک استفاده کنید.شما نمی‌خواهید به اقلام طلای خود آسیب بزنید.

احتیاط:

جواهرات با روکش طلا یا پر شده از طلا نیز می‌توانندبه دلیل لایه نازکی از طلا روی سطح، رگه‌های زرد یا طلایی از خود به جای بگذارند.اما از آنجایی که این نوع جواهرات به طور کامل از طلا ساخته نمی‌شوند، معمولاً رگه‌های تیره‌تریرا در زیر رگه زرد می‌بینید.

چگونه تست شناور را برای بررسی واقعی بودن طلاانجام دهیم؟

یک فنجان یا کاسه را با آب پر کنید و قطعه طلای خودرا با احتیاط داخل آن بیندازید.

اگر طلا واقعی باشد به ته جام فرو می‌رود. اگر تقلبیباشد، به سمت بالا شناور می‌شود یا در وسط فنجان باقی می‌ماند.

چرا این کار می‌کند:

طلا یک فلز بسیار متراکم است، بنابراین به طور طبیعیمستقیماً در ته فنجان یا کاسه آب فرو می‌رود.

از سوی دیگر، طلای تقلبی اغلب از فلزات سبک‌تریساخته می‌شود و کندتر فرو می‌رود یا اصلا غرق نمی‌شود.

درست مانند تست آهنربا، با این حال، این تست نیز بی‌خطانیست. برخی از طلاهای تقلبی از فلزاتی ساخته شده‌اند که به اندازه طلای واقعی چگالیدارند، بنابراین در آب فرو می‌روند.

مجدداً، بهتر است این آزمایش را همراه با تست‌های دیگرانجام دهید تا ایده دقیق‌تری از واقعی بودن یا نبودن قطعه طلای شما بدست آورید.

روش تست طلا با سرکه

چند قطره سرکه سفید را به جواهرات یا طلای آب شده خودبمالید. طلای واقعی تغییر رنگ نمی‌دهد، اما سرکه می‌تواند باعث واکنش اقلام طلایتقلبی و تغییر رنگ شود.

چرا این کار می‌کند:

سرکه فوق العاده خورنده است. بنابراین، اگر جواهراتطلای شما از فلز یا آلیاژ دیگری ساخته شده باشد، سرکه باعث کدر شدن آن می‌شود. طلایک فلز غیر واکنشی است، بنابراین به سرکه واکنش نشان نمی‌دهد.

نکات:

برای این آزمایش از سرکه سفید مقطر استفاده کنید.سایر انواع سرکه، مانند سرکه سیب، ممکن است چندان موثر نباشند.

سرکه را به قسمتی از جواهرات خود مانند پشت یا زیرآن بمالید. به این ترتیب در صورت تقلبی بودن، ظاهر جواهرات خود را خراب نمی‌کنید.

نحوه تست طلا با اسید

این یک روش آزمایش طلای پیشرفته‌تر است و فقط درصورتی باید انجام شود که در کار با مواد شیمیایی تجربه داشته باشید.

برای این آزمایش به دو نوع اسید نیاز دارید: نیتریکو نیتروهیدروکلریک. اسید نیتریک هر فلز پایه غیرطلا را در قطعه شما حل می‌کند، درحالی که اسید نیترو هیدروکلریک طلا را حل می‌کند.

برای انجام آزمایش، سطح تیره‌ای مانند سنگ سیاه بگیرید.زیورآلات طلای خود را روی آن بمالید تا جایی که اثری قابل مشاهده از خود باقیبگذارد. چند قطره اسید نیتریک روی علامت بمالید. هر فلزی که طلا نیست را حل می‌کند،بنابراین اساسا باید علامت را پاک کند.

اگر علامت هنوز وجود دارد، یک یا دو قطره اسید نیتروهیدروکلریک بمالید. برخلاف اسید نیتریک، این می‌تواند طلا را حل کند، بنابراین اگرعلامت ناپدید شد، احتمالاً به این دلیل است که جواهرات شما از طلا ساخته شده است.

نکات ایمنی:

در حالی که این تست نسبت به اکثر روش‌های آزمایشطلا قابل اعتمادتر است، اما خطرناک‌تر نیز هست. قبل از اینکه آزمایش اسید راامتحان کنید، این اقدامات احتیاطی را به خاطر بسپارید:

از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید.

در یک منطقه با تهویه مناسب کار کنید.

از تماس پوست با اسیدها خودداری کنید.

فقط از مقدار کمی اسید استفاده کنید.

وقتی کارتان تمام شد، اسیدها را به درستی دور بریزید.

آزمایش را روی قسمت کوچک و نامحسوس طلای آب شده خودانجام دهید.

همانطور که می‌بینید، روش‌های مختلفی برای آزمایشواقعی بودن طلای آب شده در خانه وجود دارد، اما همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ یکاز این تست‌ها بدون خطا نیستند.

بهترین راه برای تأیید واقعی بودن جواهرات یا طلایآب شده شما این است که آن را نزد یک طلا فروش حرفه‌ای ببرید، که از روش‌های پیچیدهو پیشرفته‌تری برای آزمایش آن استفاده می‌کند، مانند لوپ، تستر الکترونیکی طلا یافلورسانس اشعه ایکس.

با این حال، این تست‌های بالا می‌توانند به شمانشان دهند که آیا طلای شما واقعی است یا خیر و قطعا ارزش امتحان کردن را دارند.

چگونه از خرید طلای آب شده یا جواهرات تقلبی خودداریکنیم؟

در کنار بردن طلای آب شده خود به یک متخصص برایآزمایش، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از خرید جواهرات طلای تقلبیدر وهله اول انجام دهید:

ضمانت یا گواهی اصالت را از فروشنده بخواهید.

قبل از خرید طلا، توضیحات کتبی از جواهرات، از جملهوزن قیراط، رنگ، و هر جزئیات مهم دیگر را دریافت کنید. گرفتن رسید بسیار کار بهتریهست. در صورت امکان یک سند ارزیابی درخواست کنید.

علامت سازنده را به صورت آنلاین جستجو کنید.

هر زرگری نشان منحصر به فرد خود را دارد که روی هرقطعه جواهری که می‌سازد آن را مهر می‌کند. می‌توانید از این علامت برای جستجویآنلاین جواهرساز و تأیید اعتبار آنها استفاده کنید.

به جای علامت سازنده، ممکن است نمادی برای شرکتی کهجواهرات را فروخته است، مانند نام یا لوگوی فروشگاه ببینید. به عنوان مثال، Tiffany& Co جواهرات خود را با "Tiffany& Co" همراه با خلوص قیراط قطعه مهر می‌کند.

ارزش بازار فعلی طلا را بررسی کنید.

قیمت طلا در نوسان است، بنابراین بهتر است قبل ازخرید یا فروش طلای آب شده از ارزش آن مطلع شوید. شما می‌توانید ارزش بازار فعلیطلا را به صورت آنلاین پیدا کنید.

وقتی به قیمت طلا نگاه می‌کنید، به قیمت نقطه‌ای توجهکنید. این ارزش فعلی طلا در بازار است و برای محاسبه ارزش جواهرات خود از آناستفاده خواهید کرد.

البته به خاطر داشته باشید که قیمت نقدی فقط برایطلای خالص اعمال می‌شود. بیشتر جواهرات طلا، طلای خالص نیستند، بنابراین ارزش آنهاکمتر از قیمت لحظه‌ای خواهد بود.

یک ارزیابی مستقل طلای آب شده دریافت کنید.

اگر هنوز مطمئن نیستید که طلای آب شده شما واقعیهستند یا خیر، آن را برای ارزیابی نزد یک طلا فروش ببرید. آزمایش توسط یک ارزیابحرفه‌ای به شما اطمینان می‌بخشد که طلای آب شده شما واقعی است یا خیر.

یک ارزیاب خوب گزارش مفصلی به شما می‌دهد که شاملوزن، خلوص و ارزش فعلی بازار طلای آب شده شما می‌شود.

در مورد جواهرات آنها هر ویژگی خاص یا عناصر طراحیرا که می‌تواند به ارزش جواهرات شما بیافزاید، در نظر می‌گیرند. این نه تنها بهترینراه برای تایید اصالت جواهرات طلای شماست، بلکه به شما کمک می‌کند تا در صورت تصمیمبه انجام آن، آن را با قیمت مناسب بفروشید.

ساده‌ترین راه برای تست طلا چیست؟

ساده‌ترین راه برای آزمایش طلا در خانه با فندک،سرکه، آهنربا یا سرامیک بدون لعاب است. همه این روش‌ها بی خطر هستند و به شما نشانمی‌دهد که آیا طلای شما واقعی است یا خیر.

آیا وقتی طلا را با فندک بسوزانید سیاه می‌شود؟

خیر وقتی طلا را با فندک بسوزانید سیاه نمی‌شود.اگر جواهرات طلای شما با نگه داشتن فندک روی آن سیاه شد، به احتمال زیاد تقلبیاست.

آیا طلای خالص با نور خورشید واکنش نشان می‌دهد؟

نه، طلا هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید واکنشینشان نمی‌دهد. به عبارت دیگر، زیورآلات طلای اصیل درخشش طلایی خود را خدشه دار یااز دست نمی‌دهند. اگر کالای شما شروع به تغییر رنگ کرد یا درخشندگی خود را از دستداد، احتمالاً تقلبی است.

آیا طلا مغناطیسی است؟

طلا یک فلز گرانبها غیر مغناطیسی است، بنابراین بهآهنربا نمی‌چسبد.

آیا طلای 24 عیار طلای واقعی است؟

در حالی که طلای 24 عیار واقعاً طلای خالص است،مراقب افرادی باشید که ادعا می‌کنند انگشتر، گردنبند یا سایر جواهرات طلای آنها 24عیار است. طلای خالص برای استفاده در جواهرات بسیار نرم است، بنابراین همیشه بافلزات دیگر مخلوط می‌شود تا دوام بیشتری داشته باشد.

طلای 24 عیار مانند گذشته در جواهرات رایج نیست،بنابراین اگر با جواهری روبرو شدید که ظاهراً طلای 24 عیار است، به احتمال زیادتقلبی است.

طلا 24 عیار بیشتر در شمش‌ها یافت می‌شود.

فلزات پایه رایج مورد استفاده برای آلیاژهای طلایآب شده کدامند؟

متداول‌ترین فلزات مورد استفاده در ساخت آلیاژهایطلا نقره و مس هستند. گاهی اوقات از فلزات با ارزش دیگر مانند پالادیوم و تیتانیومنیز استفاده می‌شود.

آیا آلیاژهای طلا تقلبی هستند؟

آلیاژ طلا به سادگی اصطلاحی برای ترکیبی از فلزاتاست. به عنوان مثال، مخلوط کردن طلای واقعی و نقره استرلینگ یک آلیاژ طلا ایجاد می‌کند.مخلوط طلای خالص با فلزاتی مانند پالادیوم، تیتانیوم، برنج، آهن و مس نیز همینطوراست.

در حالی که برخی از آلیاژهای طلا می‌توانند کاملاًبا ارزش باشند، برخی دیگر از ارزش فلزات مورد استفاده در ساخت آنها ارزش بیشتریندارند. به همین دلیل مهم است که کاراتاژ یا خلوص جواهرات طلای خود را بدانید.

آیا جواهرات با روکش طلا طلای واقعی هستند؟

جواهرات با روکش طلا طلای واقعی محسوب نمی‌شوند.اغلب اوقات، یک لایه بسیار نازک از طلا وجود دارد که روی فلز دیگری اعمال می‌شود.طلا به سرعت شروع به از بین رفتن می‌کند و فلز زیر را آشکار می‌کند.

آیا طلای سفید طلای واقعی است؟

طلای سفید آلیاژی است که از مخلوط کردن طلای واقعیبا فلزات سفید مانند نقره و پالادیوم به دست می‌آید. محصول نهایی دارای رنگ سفید یانقره‌ای است. واقعی بودن یا نبودن آن به مقدار واقعی طلا در آلیاژ بستگی داردهمچنین طلا در رنگ‌های دیگری مثل رزگلد و بنفش هم یافت می‌شود و این فقط به معنیاین است که طلا با فلزات دیگری آلیاژ شده است و به معنای تقلبی بودن آن فقط براساسرنگ نیست.


جستجو

تماس با پشتیبانی پشتیبانی در واتس اپ پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی آنلاین