چگونه از تجزیه و تحلیل تکنیکال روی طلا استفاده کنیم؟

تاریخ انتشار : دوشنبه هشت خرداد ۱۴۰۲

چگونه از تجزیه و تحلیل تکنیکال روی طلا استفاده کنیم؟

چگونه از تجزیه و تحلیل تکنیکال روی طلا استفاده کنیم؟ 

سرمایه گذاران باید قبل از هر چیز سعی کنند روندهایاصلی را تعیین کنند تا جهت قیمت‌ها را درک کنند. پس از این مرحله، مرحله بعدیشناسایی سطح کلیدی قیمت است: حمایت و مقاومت.

زمانی که قیمت به یک منطقه حمایتی نزدیک می‌شود، می‌توانیمانتظار افزایش قابل توجهی در خرید داشته باشیم که در نتیجه از قیمت حمایت می‌کند.بالعکس، غلبه بر یک منطقه مقاومت دشوار است زیرا بسیاری از سرمایه گذاران سفارشاتفروش خود را در آنجا ثبت کرده‌اند.

اگر حمایت (یا مقاومت) به اندازه کافی قوی باشد کهبتواند فشار نزولی (یا صعودی) را مهار کند، دارایی مورد تجزیه و تحلیل ممکن است بایک معکوس بالقوه در جهت قیمت خود مواجه شود. در مقابل، یک شکست واضح بالای اینسطوح می‌تواند به عنوان یک سیگنال جهتی قوی دیده شود که فضایی را برای حرکات جهتیبیشتر باز می‌کند. به طور خلاصه، شکست سطح مقاومت یک سیگنال مثبت است، در حالی کهزمانی که قیمت به زیر یک منطقه حمایتی فرو می‌رود، احتمال دارد جرقه بیشتری بزند.

جدای از این عناصر، معامله گران طلا در سکوهایمعاملاتی خود چندین اندیکاتور فنی و نوسانگر دارند. اینها در ارتباط با روندها،سطوح حمایت و مقاومت برای تولید سیگنالهای معاملاتی استفاده می‌شوند.

نحوه شناسایی روندها

یکی از مهمترین وظایف یک تحلیلگر فنی، شناساییروندهای بازار است.

یک روند را می‌توان با استفاده از خطوط روند، کهخطوطی هستند که معامله گران برای اتصال یک سری از قیمت‌ها ترسیم می‌کنند، شناساییکرد. این خطوط روند گرایش اصلی قیمت طلا یا سایر دارایی‌ها را نشان می‌دهد. روند می‌تواندمثبت، منفی یا جانبی باشد.

تعداد زیادی از معامله گران ترجیح می‌دهند در همانجهت روند معامله کنند، از این رو عبارت "روند دوست شماست". به عبارت دیگر،دنبال‌کنندگان روند با روند مثبت خرید می‌کنند و زمانی که روند نزولی باشد، می‌فروشند.اگر طلا روند صعودی داشته باشد، آنها موقعیت خود را در شمش می‌خرند (یا افزایش می‌دهند).بالعکس، آنها تمایل به کاهش قرار گرفتن در معرض زمانی که قیمت طلا در حال کاهشاست.

اما همه دنبال کننده روند نیستند. در واقع، رویکردیمتفاوت برای بازارها توسط مخالفان استفاده می‌شود: آنها به دنبال یافتن یک الگویمعکوس هستند و برخلاف روند معامله می‌کنند. آنها به دنبال اصلاحات در روندهای صعودیو به دنبال بازگشت در مراحل منفی بازارها هستند.

نشانگر قدرت نسبی

شاخص قدرت نسبی (RSI)

هنگام معامله طلا چه نکاتی را رعایت کنیم؟ یکی ازپرکاربردترین اندیکاتورهای فنی در معاملات طلا ، RSI یا اندیکاتور قدرت نسبی است. RSIسرعت حرکت اخیر در قیمت دارایی را اندازه گیری می‌کند. این یک نشانگر حرکت است کهدر مقیاس صفر تا 100 نمایش داده می‌شود.

به طور سنتی، زمانی که RSIبه 70 یا بالاتر می‌رود، این نشان دهنده وضعیت خرید بیش از حد است. برعکس، خواندنزیر 30 به این معنی است که قیمت‌ها ممکن است بیش از حد فروخته شوند. در مورد خوانش‌هایحتی پایین‌تر (مثلاً 15-20)، سیگنال فروش بیش از حد قوی‌تری خواهیم داشت.

سطح بین 30-70 رایج‌ترین است، با کمی تغییر بسته بهتعداد نمودارهایی که برای محاسبه شاخص استفاده می‌شود.

معکوس مثلث راس

مثلث‌ها اغلب در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند.آنها را می‌توان برای طلا، نقره، سهام معدن و هر دارایی مالی دیگر اعمال کرد. مثلثمی‌تواند یک شکل ادامه یا یک الگوی وارونگی باشد، مانند الگوی معکوس راس مثلث.

نکته کلیدی در یک مثلث این است که ما خطوط روندهمگرا داریم. اوج‌های قبلی مقاومت در حال کاهش را ایجاد می‌کنند، در حالی که خطحمایت بر اساس پایین‌ترین سطح‌های قبلی در حال افزایش است. در واقع، قیمت‌ها نوعیمثلث را ترسیم می‌کنند. در این مرحله، نوسانات در حال کاهش است و روند نامشخص است.

وقتی به انتهای مثلث نزدیک می‌شویم، می‌تواند درجهت روند قبلی، با افزایش حجم و افزایش نوسان، شکستی رخ دهد. در این حالت، مثلث بهیک الگوی ادامه قدرتمند تبدیل می‌شود. برعکس، در صورت خرابی، می‌توانیم سیگنالوارونگی داشته باشیم. الگوی معکوس راس مثلث نشان دهنده احتمال زیاد تغییر در روندبازار است.

بنابراین، Apex Reversalمثلث الگویی است که اغلب توسط تحلیلگران فنی برای شناسایی و پیش‌بینی معکوس‌هااستفاده می‌شود.

تحلیل فنی اخیر طلا در مورد قیمت آینده در دنیا چهچیزی را نشان می‌دهد؟

قیمت طلا در نیمه اول سال 2023 برای سومین بار درتاریخ خود از مرز 2000 دلار در هر اونس جهش کرد. تحلیل تکنیکال طلا نشان می‌دهد کهروند عمده طلا همچنان مثبت است و سرمایه‌گذاران همچنان با هر کاهش قیمتی خرید می‌کنند.

از نقطه نظر فنی، صعود واضح به بالاتر از رکورد طلادر حدود 2070 تا 2080 دلار در هر اونس فضا را برای تغییرات جدید آماده می‌کند، باهدف احتمالی 2150 تا 2200 دلار در حالی که مناطق حمایتی 1950 دلار و 1920 دلار درنقطه نزولی قرار دارند.

در حال حاضر، اکثریت تحلیلگران فنی و بنیادی موافقهستند که سناریوی بلندمدت قیمت طلا مثبت به نظر می‌رسد و ما در آینده هم شاهد افزایشقیمت طلا با شیب زیاد خواهیم بود.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که خرید طلادر ایران و همانطور که همگی ما در طول تاریخ شاهد آن بودیم؛ یک روند صعودی داشتهاست و فقط در برخی از موارد آن هم به صورت خیلی جزئی و در کوتاه مدت روند نزولی رخداده است، بنابراین خرید طلا در کشور ما همیشه می‌تواند یک سرمایه گذاری مطمعن وسود بخش تلقی شود که در گذر زمان نه تنها ارزش آن کاسته نمی‌شود بلکه روز به روز بیشترهم می‌شود.

جستجو

تماس با پشتیبانی پشتیبانی در واتس اپ پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی آنلاین