طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

تاریخ انتشار : سه شنبه بیست و هفت تیر ۱۴۰۲

طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

نکات تکمیلی درباره طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

طلا آب شده بخرم یا سکه؟ این سوالی است که اگر به دنبال سرمایه گذاری در بازار طلا هستید حتما با آن برخورد کرده‌اید.

اخبار اقتصادی امروز چیزی شبیه اخبار کشورهای متخاصم است. تیترهای خبری این روزها مملو از کلماتی مانند: گرانی، تورم، افزایش ناگهانی قیمت، افزایش قیمت دلار و... است.

تورم و گرانی موضوع تقریباً همه مجالس خانوادگی شده است و کمتر کسی را می‌توان یافت که از گرانی رنجیده نشود. در چنین شرایط تورمی شدید، مردم دو اولویت برای دارایی‌های خود دارند:

اول اینکه با کاهش ارزش پول ملی ارزش دارایی‌های آنها کاهش نمی‌یابد.

ثانیاً اگر اولویت اول برآورده شود، می‌توانند از سرمایه خود سود کسب کنند.

بهتر است روی طلا آب شده یا سکه سرمایه گذاری کنید

به همین دلیل است که سرمایه گذاری معمولاً یکی از سخت‌ترین تصمیمات در زندگی افراد به حساب می‌آید. با کمی پرس و جو از آشنایان یا جستجو در گوگل به یکی از مطمئن‌ترین و سودآورترین سرمایه گذاری‌ها یعنی طلا خواهید رسید. اما در بازار طلا شما گزینه‌های متنوعی دارید که هر کدام می‌تواند نتایج متفاوتی برای شما داشته باشد.

طلا یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری در طول تاریخ بوده است زیرا طلا در واقع پول است و نقدینگی بالایی دارد. علاوه بر این موارد، اگر در طلا سرمایه گذاری کنید، ارزش آن حفظ می‌شود و دارایی شما متناسب با تورم و افزایش قیمت ارز رشد می‌کند، بنابراین نگران از دست دادن ارزش خود نباشید.

اگر فردی در بانک سرمایه گذاری کند سود قطعی و از قبل معلوم می‌شود، اگر همان فرد در بورس سرمایه گذاری کند ریسک سرمایه گذاری بیشتری دارد، اما ممکن است سود بیشتری نسبت به بانک داشته باشد، اما این سود به دلیل رشد است در بازارهای داخلی است.

اما اگر فردی در بازار طلا سرمایه گذاری کند، علاوه بر سود رشد در بازارهای داخلی، سود رشد در بازارهای جهانی را نیز به دست می‌آورد. همانطور که در بالا ذکر شد، بازار طلا یک بازار جهانی است و قیمت آن در 40 سال گذشته رو به افزایش بوده است. بنابراین اگر به دنبال سود جهانی هستید، بازار طلا بازار مناسبی برای شما خواهد بود.

اما اینکه چه نوع طلایی بخریم که بیشترین سود را برای ما به همراه داشته باشد و در عین حال ریسک کمی برای اموال و سرمایه ما داشته باشد، ابتدا باید بازار طلا را به خوبی بشناسیم. بازار طلا قسمت‌های مختلفی دارد که از جمله می‌توان به: بازار سکه، بازار طلای آب شده، بازار طلای زینتی و طلای دست دوم (طلای آزاد) اشاره کرد.

تفاوت سرمایه گذاری در جواهرات، طلای آب شده و سکه چیست؟ طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

بازار طلا یکی از اهداف سرمایه گذاری در تمام دنیاست، در ایران این بازار همیشه داغ بوده و این روند چه قبل و چه بعد از انقلاب ادامه داشته است. برای سرمایه گذاری در طلا، روش‌های زیر پیش روی ما است:

سکه

جواهرات طلای جدید

طلای بدون دستمزد و کم دستمزد یا طلای دست دوم

طلا آب شده

ما این 4 نوع سرمایه گذاری طلا را بررسی می‌کنیم تا به شما در انتخاب سرمایه گذاری بهتر کمک کنیم.

طلای آب شده بهتر است یا سکه

سرمایه گذاری با خرید طلا و جواهر:

روند فعلی قیمت‌ها باعث رکود بازار طلا و جواهر شده است. چرا سرمایه داران بازار طلای ایران کمتر به سمت طلا و جواهر می‌روند؟ یک تولید کننده طلای زینتی را در نظر بگیرید. فرض کنید او 10 درصد از هزینه ساخت (دستمزد) را دریافت کرده و طلای ساخته شده را به فروشنده طلا تحویل می دهد. فروش طلا نیز 7 درصد از مبلغ فروش را به عنوان کارمزد می گیرد. از سوی دیگر دولت نیز از فروش آن طلاهای زینتی 9 درصد مالیات بر سود و دستمزد سنگین دریافت می کند.

بنابراین با خرید جواهرات، پولی به طلاساز (دستمزد)، زرگر (حقوق) و دولت (مالیات) می پردازید. در نتیجه توصیه می‌شود برای لذت بردن از زیبایی جواهرات بیشتری خریداری کنید و برای سرمایه گذاری روی طلا، بهتر است گزینه‌های دیگر را نیز بررسی کنید. اما اگر می‌خواهید از طلای زینتی استفاده کنید و همزمان سرمایه گذاری کنید، طلای دست دوم بدون دستمزد یا دستمزد کم نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد. ( اگر اطلاعات بیشتری در زمینه خرید طلا آب شده یا جواهرات می‌خواهید به دست آورید به مقاله‌ای با همین اسم مراجعه کنید.)

دلایل خرید طلای کم درآمد را می‌توان موارد زیر در نظر گرفت:

بهتر است طلای دست دوم بخرید تا در هنگام فروش با ضرر کمتری مواجه شوید.

خرید طلایی که برای ساختن سنگ‌های قیمتی مصنوعی استفاده شده است مقرون به صرفه نیست.

از خرید طلایی که هزینه ساخت آن زیاد است خودداری کنید.

سرمایه گذاری در طلای بدون پرداخت یا طلای کم پرداخت:

در بازار طلای زینتی طلای دست دوم که به طلای آزاد معروف است نیز معامله می‌شود. برای خرید طلا بدون پرداخت 7 درصد کارمزد و فقط هزینه تولید وجود دارد.

سکه طلا

سرمایه گذاری در سکه طلا:

به طور کلی بازار سکه و طلا بازاری قابل اعتماد است، اما این در صورتی است که جامعه از ثبات نسبی در شرایط اقتصادی برخوردار باشد. اما همانطور که می‌دانید در بحرانی‌ترین روزها در ایران به سر می‌بریم و نرخ ارز به اوج خود رسیده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

از این رو این روزها بازار طلا و سکه نیز در وضعیت خاصی قرار گرفته و گاه به جمع بازارهای پر ریسک می‌پیوندد. مانند طوفانی که در زمستان 1396 آغاز شد، در روزهای برفی آن سال با خروج ترامپ از برجام، بسیاری از مردم به بازار طلا هجوم آوردند و با هدف کسب سود بیشتر اقدام به خرید طلا و سکه کردند. این افزایش تقاضا باعث شد این بازار با حباب بی سابقه‌ای مواجه شود. بنابراین، سرمایه گذاری در سکه خطر ایجاد حباب را به همراه دارد.

آیا برای سرمایه گذاری سکه بخریم یا طلای آب شده؟

بر اساس آمار اتحادیه طلا و جواهر در چند سال اخیر بیش از 70 درصد معاملات بازار طلا مربوط به طلا آب شده بوده است. البته بهتر است اشاره کنیم که خرید و فروش طلا با حجم بالا مربوط به سرمایه گذاران کلان بازار است و این درصد به این افراد مربوط می‌شود تا افراد عادی جامعه. اما چرا سرمایه گذاری در طلای آب شده از سکه‌های طلا محبوب‌تر است؟

اگر از سرمایه گذاران حرفه‌ای بخواهید در بازار طلا سرمایه گذاری کنند، اولین انتخاب آنها نقدینگی است، در حالی که اکثر مردم فکر می‌کنند سکه بهترین گزینه است. طلای آب شده در بازار طلا هیچ گونه مالیات و کارمزد تولید ندارد و فقط کارمزد فروشنده کمتر از 1 درصد در هر گرم است، یعنی سرمایه گذار طلای ذوب شده حدود 30 درصد بیشتر از همین میزان سرمایه گذاری در صنایع زینتی دارد. طلا خریده است.

اما خرید سکه نه تنها پول بیشتری از شما می‌گیرد، بلکه علاوه بر مالیات، سود فروشنده از هر قطعه طلا حدود 100 هزار تومان است که از سرمایه مردم کسر می‌شود. بنابراین، اگر بخواهیم سودآوری سرمایه گذاری در طلا را در نظر بگیریم و هدفمان این باشد که بالاترین سود ممکن را از طلا بگیریم، طلا آب شده بهتر است.

طلای آب شده

طلای آب شده چه تفاوتی با سکه برای سرمایه گذاری دارد؟

به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر برای تفاوت سرمایه گذاری در سکه و طلای آب شده اشاره کرد:

خرید و فروش سکه مشمول مالیات است اما خرید و فروش طلای آب شده مشمول مالیات نمی‌شود.

طلا آب شده را می‌توان کم هزینه‌ترین و کوچک‌ترین نوع سرمایه گذاری طلا دانست.

بازارهای ایران بیشتر تحت کنترل دولت‌هاست که باعث شده در این بازارها شاهد امنیت اقتصادی نباشیم مثلا بازار سکه که دولت هر وقت بخواهد قیمت‌ها را تغییر می‌دهد یا بازار دلار که تحت کنترل است.

دولت

 بازار طلای آب شده ایران به هیچ وجه تحت کنترل دولت نیست و این مزیتی برای این بازار محسوب می‌شود و افرادی که در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند وارد بازاری با ثبات جهانی می‌شوند.

البته سکه هم خالی از لطف نیست. مزیت سکه طلا نسبت به طلای آب شده این است که می‌توان آن را در بسته بندی‌های معتبر با هولوگرام دریافت کرد و در نتیجه امکان تقلب در سکه کم است. اما طلا آب شده ریسک بیشتری برای خرید طلای تقلبی دارد.

سرمایه گذاری در طلا آب شده هیچ هزینه اضافی نسبت به قیمت طلا ندارد و کل سرمایه فرد درگیر طلا است.

یکی دیگر از نکات مهمی که سرمایه داران را برای خرید طلای آب شده جذب می‌کند فروش آسان آن است، طلای آب شده یکی از مواد اولیه کارخانجات و کارگاه‌های طلا و طلافروشان است، بنابراین می‌توانید در هر جایی به طلافروشی‌ها مراجعه کنید و به راحتی فروخته می‌شود.

سرمایه گذاری در بازارهایی مانند سکه و طلا که سفته بازی‌های زیادی را به همراه دارد ریسک بالایی دارد و چون دولت می‌تواند این بازارها را کنترل کند، احتمال ضرر در این بازارها بیشتر از بازاری مانند طلا آب شده است و دولت کنترلی بر آن ندارد.

در یک کلمه؛ طلا آب شده بخریم یا سکه؟

اگرچه طلا آب شده نسبت به سکه طلا گزینه سرمایه گذاری جذاب و سودآورتری است، اما اگر با تحقیق و تحلیل مناسب در هر یک از این بازارها سرمایه گذاری کنیم، می‌تواند نتایج خوبی به ما بدهد.

انتخاب یک گزینه برای سرمایه گذاری باید به این صورت تفسیر شود که چقدر ریسک بازار را می‌توانید برای سود بیشتر تحمل کنید. در واقع، سرمایه گذاری مناسب یافتن نقطه‌ای بین تحمل ریسک فردی و میزان سودی است که انتظار داریم. طبیعتاً بازارهای بدون ریسک و سود کمتری نسبت به طلا آب شده و سکه وجود دارد، مانند صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت یا سپرده‌های بانکی. اما برای سود بیشتر به سکه و طلا آب شده می‌رسیم که بین این دو به اختصار می‌توان گفت:

سکه سرمایه گذاری در بازار طلا با سود کمتر از طلا آب شده و ریسک کمتر نسبت به طلا آب شده و پرداخت هزینه‌های اضافی سکه‌های طلا مانند مالیات و دستمزد برای ساخت سکه و سود فروشنده.

طلا آب شده؛ سرمایه گذاری در طلای آب شده ریسک بالاتری دارد (در این نوع طلاها بیشتر از سکه امکان تقلب وجود دارد) همچنین به دلیل نداشتن مالیات و کارمزد تولید سود بیشتری دارد و سود فروشنده کمتر از سکه است.

خرید طلا آب شده

یکی از مهم‌ترین موارد خرید طلا آب شده از فرد یا فروشگاه معتبر است، زیرا به سادگی احتمال کلاهبرداری در طلا آب شده وجود دارد و شما با انتخاب ایران طلا می‌توانید به راحتی خرید کنید، زیرا ایران طلا پشتوانه چندین ساله دارد.

 

جستجو

تماس با پشتیبانی پشتیبانی در واتس اپ پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی آنلاین