بزرگترین مصرف کننده طلا در دنیا

تاریخ انتشار : پنجشنبه چهار خرداد ۱۴۰۲

بزرگترین مصرف کننده طلا در دنیا

بزرگترین مصرف کننده طلا در دنیا

شورای جهانی طلا (WGC)اعلام کرد بانک‌های مرکزی در سال 2022 بالغ بر 1136 تن طلا به ارزش حدود 70 میلیارددلار به ذخایر خود اضافه کردند که بیشترین میزان در رکوردهای هر سال به سال 1950است.

این داده‌ها بر تغییر نگرش نسبت به طلا از دهه‌های1990 و 2000 تأکید می‌کند، زمانی که بانک‌های مرکزی، به‌ویژه آن‌هایی که در اروپایغربی صاحب مقدار زیادی شمش هستند، صدها تن در سال می‌فروشند.

از زمان بحران مالی 2008-2009، بانک‌های اروپاییفروش خود را متوقف کردند و تعداد فزاینده‌ای از اقتصادهای نوظهور مانند روسیه، ترکیهو هند خرید کردند.

بانک‌های مرکزی طلا را دوست دارند، زیرا انتظار می‌رودارزش خود را در زمان‌های آشفته حفظ کند و برخلاف ارزها و اوراق قرضه، به هیچ ناشر یادولتی متکی نیست.

طلا همچنین بانک‌های مرکزی را قادر می‌سازد تا ازدارایی‌هایی مانند خزانه‌داری آمریکا و دلار متنوع‌سازی کنند.

بر اساس گزارش WGC،خرید طلا در طول همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافت؛ اما در نیمه دوم سال 2022 شتابگرفت و بانک‌های مرکزی بین ژوئیه و دسامبر 862 تن خرید کردند.

بانک‌های ترکیه، چین، مصر و قطر اعلام کردند که سالگذشته طلا خریداری کرده‌اند. WGC گفت، اماحدود دو سوم طلای خریداری شده توسط بانک‌های مرکزی در سال گذشته به طور عمومیگزارش نشده است.

بانک‌هایی که به طور مرتب اطلاعاتی در مورد تغییراتدر ذخایر طلای خود منتشر نکرده‌اند، بانک‌های چین و روسیه هستند.

بخش‌های تقاضای طلا

طلا توسط طیف متنوعی از مصرف کنندگان و سرمایهگذاران در سراسر جهان خریداری می‌شود.

تقاضای جواهرات

جواهرات طلا بزرگترین منبع تقاضای سالانه طلا در هربخش را نشان می‌دهد. این میزان در دهه‌های اخیر کاهش یافته است؛ اما هنوز حدود 50درصد از کل تقاضای طلا را تشکیل می‌دهد.

هند و چین بزرگترین بازارهای جواهرات هستند که باهم بیش از 50 درصد از کل جواهرات جهانی را تشکیل می‌دهند. بازارهای آسیا و خاورمیانهتحت سلطه تقاضا برای طلای خالص‌تر و عیار بالاتر است.

سرمایه گذاری

طلا به عنوان یک طبقه دارایی دارای خواص منحصر بهفردی است. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تخصیص متوسط ​​به طلامی‌تواند برای محافظت و افزایش عملکرد یک سبد سرمایه گذاری، کاهش نوسانات و بهحداقل رساندن زیان در دوره‌های شوک بازار ثابت شود.

سرمایه گذاران از همه نوع طلا را به عنوان یک ذخیرهبلندمدت قابل اعتماد و ملموس ارزش که مستقل از سایر دارایی‌ها حرکت کرده است، می‌پذیرند.

تقاضای بانک مرکزی

طلا نقش مهمی در ذخایر بانک مرکزی جهانی ایفا می‌کندو آنها دارندگان قابل توجهی از طلا هستند. بحران مالی 2008 باعث تغییر اساسی دررفتار بانک مرکزی به سمت طلا شد و تشویق به ارزیابی مجدد نقش و ارتباط آن در مدیریتدارایی‌های ذخیره شد. بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور خرید رسمی طلای خود را افزایشداده‌اند، در حالی که بانک‌های اروپایی فروش خود را متوقف کرده‌اند و این بخشاکنون منبع قابل توجهی از تقاضای سالانه طلا است.

فن آوری

طلا به عنوان یک فلز صنعتی در طیف وسیعی ازکاربردها استفاده می‌شود، اما تقاضا توسط بخش الکترونیک که حدود 80 درصد از طلایمورد استفاده در فناوری را تشکیل می‌دهد، هدایت می‌شود. این فلز در اکثر کاربردهایلوازم الکترونیکی مصرفی و خودرو همه جا وجود دارد، جایی که خواص شیمیایی و فیزیکیآن ترکیب شده و آن را در بسیاری از دستگاه‌های پیشرفته غیرقابل جایگزین می‌کند.روند برق‌رسانی از تقاضای طلا در این بخش حمایت می‌کند، به طوری که اکثر انواعتراشه‌های نیمه‌رسانا از فلز به عنوان پوشش یا به شکل سیم‌های باند نازک استفاده می‌کنند.

چه چیزی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟

چند عامل موثر بر قیمت طلا وجود دارد. هنگامی که یکرکود اقتصادی وجود دارد، ریسک پذیری سرمایه گذاران کاهش می‌یابد و مردم گزینه امن‌تریمی‌خواهند. این به نوبه خود باعث افزایش قیمت طلا می‌شود زیرا افراد بیشتری آن راخریداری می‌کنند.

بازده اوراق قرضه رابطه متضادی با طلا دارد. اگربازده شروع به کاهش کند، قیمت طلا معمولاً افزایش می‌یابد، زیرا بازدهی بهتریدارد. به همین ترتیب اگر بازده شروع به افزایش کند، قیمت طلا کاهش می‌یابد. بازدهیدو ساله خزانه داری ایالات متحده در حال حاضر 3.875 درصد است، از اوج خود 5.1درصد، در حالی که بازده ده ساله برای مدت کوتاهی از 1.72 درصد در مارس به زیر 1.10درصد کاهش یافته است.

و در نهایت ارزش دلار به عنوان ارز ذخیره جهان نیزمطرح می‌شود. بازار اوراق قرضه دلار قوی را دوباره به حالت اول بازگردانده است وارزش طلا در صورت کاهش ارزش دلار بیشتر است.

تنها یکی از این عوامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیربگذارد؛ اما در حال حاضر شاهد تعامل هر سه با یکدیگر هستیم که باعث افزایش قیمتطلا می‌شود. اگر این تثلیث ادامه یابد، ما می‌توانیم شاهد هجوم سرمایه‌گذاران بیشترو بیشتری به سمت خرید طلا باشیم و قیمت‌ها را بیشتر افزایش دهند.

در مورد بازار گسترده طلا چطور؟

جدا از خود فلز گرانبها، شرکت‌هایی که به تجارت وفروش طلا می‌پردازند نیز از مزایای بازار صعودی برخوردار هستند. با توجه به نرختورم بالا که هر صنعتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، معدنچیان طلا مجبور به پرداخت بیشتربرای مواد و نیروی کار شده‌اند. این به سود آنها خورده است، بنابراین افزایش قیمتطلا این شرکت‌ها را به گزینه سرمایه گذاری جذاب‌تری تبدیل می‌کند.

شرکت Barrick Goldاز ابتدای سال تاکنون بیش از 10 درصد رشد داشته و به قیمت 19.68 دلار رسیده است،در حالی که نیومونت در همان بازه زمانی 5 درصد رشد کرده و به 52.07 دلار رسیدهاست.

ETF های طلا نیزعملکرد خوبی دارند. VanEck Gold Miners ETFدر سال 2023 15.78 درصد رشد کرد و SPDR Gold Trustامسال با 9.8 درصد رشد به بالاترین رقم 187.83 دلار رسید.

این یک چرخش خوشایند برای سرمایه گذاران طلا پس ازچند سال کم رونق است و می‌تواند سرمایه گذاران را با ادامه نااطمینانی اقتصادیهجوم آورد.

آخرین سیاست فدرال رزرو

طلا به عنوان یک دارایی پناهگاه امن در نظر گرفته می‌شود،به این معنی که زمانی که یک رکود در افق باشد، برای سرمایه گذاران مورد استفادهقرار می‌گیرد. این یک شاخص کامل نیست و به بسیاری از عوامل اقتصادی مختلف بستگیدارد، بنابراین می‌تواند مفید باشد تا ببینیم داده‌های اقتصادی و فدرال رزرو برایپیش‌بینی افزایش یا کاهش طلا چه می‌کنند.‌

در مورد داده‌های اخیر، نشانه‌ها حاکی از آن است کهترمزهای اقتصادی به شدت در حال افزایش است و در نتیجه یک رکود بالقوه رخ می‌دهد.گزارش حقوق و دستمزد خصوصی ADP، واقعیتاستخدام 145,000 بخش خصوصی را در مقابل رقم پیش بینی شده 210,000 نشان داد.

ادعاهای بیکاری در حال افزایش است و هزینه‌های مصرفکننده ضعیف می‌شود در حالی که شاخص اصلی PCE،معیار ترجیحی فدرال رزرو برای نرخ تورم، نیز کاهش یافت و تنها 0.3 درصد در ماه فوریهافزایش یافت. این نشان می‌دهد که سیاست فدرال رزرو برای افزایش شدید نرخ‌ها برایمهار تورم کارآمد است، اگرچه باید ببینیم که سایر مجموعه‌های داده اصلی مانند CPIچه چیزی را نشان می‌دهند تا تصویر واضح‌تری ارائه کنیم.

آیا قیمت طلا می‌تواند حتی بالاتر رود؟

با در نظر گرفتن همه این موارد، آیا می‌توانیم شاهدرکوردشکنی مداوم قیمت طلا باشیم؟ ممکن است. اگر تورم همچنان بالا باشد و فدرالرزرو تصمیم بگیرد در آینده نزدیک افزایش نرخ بهره را متوقف کند که به لطف آشفتگیبانکی بین المللی اخیر می‌تواند زودتر از زمان برنامه ریزی شده انجام دهد این خبرخوبی برای بازار طلا در سال آینده است.

در حالی که قیمت طلا تنها شاخصی نیست که آیا رکوددر راه است یا خیر، این افزایش اخیر در میان عدم قطعیت اقتصادی قابل تماشا است.اگر تورم بالا بماند و نرخ بهره متوقف شود، طلا گزینه‌ای برای بهترین دوست جدیدسرمایه گذار است.

شما همیشه باید تحقیقات خود را در مورد اینکه آیاسرمایه گذاری‌های جایگزین مانند طلا برای سبد سهام شما مناسب هستند یا خیر، انجامدهید، به خصوص که قیمت طلا توسط صحنه جهانی شکل می‌گیرد. اما همانطور که هست، آیندهطلا روشن به نظر می‌رسد.

در ادامه به بزرگترین مراکز تجارت طلا می‌پردازیم.

مراکز اصلی تجارت جهانی

چشم انداز تجارت عمده فروشی طلا بسیار پیچیده است ودائما در حال تغییر است. سه مرکز مهم تجارت طلا عبارتند از: بازار فرابورس لندن ،بازار آتی ایالات متحده و بورس طلای شانگهای (SGE).این بازارها بیش از 90 درصد از حجم معاملات جهانی را تشکیل می‌دهند و با مراکز کوچکتربازار ثانویه در سراسر جهان (هم در فرابورس و هم در بورس) تکمیل می‌شوند.

بازار فرابورس لندن

بازار فرابورس لندن از لحاظ تاریخی مرکز تجارت طلابوده است و امروزه بر اساس برآوردهای ما تقریباً 70 درصد از حجم معاملات تصوریجهانی را شامل می‌شود. بازار لندن شرکت کنندگانی را از سراسر جهان جذب می‌کند و دوبار در روز معیار مرجع جهانی طلا را تعیین می‌کند،. به طور منحصر به فرد در بازارلندن، شمش‌های 400 اونسی «تحویل خوب» را معامله می‌کند که در خزانه‌های اعضای شرکت«LPMCL» و «بانک انگلستان» ذخیره می‌شود. زیرساخت‌هایمنحصربه‌فرد خزانه‌داری لندن با زنجیره نگهبانی که به‌شدت اجرا می‌شود، و همچنینذخایر قابل توجه طلا که در آن وجود دارد، به لندن کمک می‌کند که اغلب به عنوان«بازار پایانه» شناخته می‌شود. بازار لندن همچنین از مزیت منطقه زمانی برخورداراست که ساعات معاملاتی آسیا و ایالات متحده را پر می‌کند و از موقعیت خود به عنوانیک مرکز خدمات مالی جهانی پیشرو بهره می‌برد.

با وجود برتری بازار لندن، این بازار در حال از دستدادن سهم نسبی از حجم معاملات جهانی است. در سال 2015 بانک‌های فعال در بازارارائه نرخ‌های پیشنهادی آتی (نرخ‌های GOFO) را که برایایجاد منحنی آتی بازار استفاده می‌شد، متوقف کردند، یکی از چندین نشانه بازاری کهبه طور فزاینده‌ای تکه تکه شده است. ابتکار شورای جهانی طلا برای مشارکت با کنسرسیومیاز بازیگران پیشرو مالی و بورس فلزات لندن برای معرفی LMEpreciousپاسخی مستقیم به این فشارها است. این مجموعه از قراردادهای مبادله شده در بورس بهدنبال نوسازی و معرفی کارایی به قلب بازار معاملات طلا است.

بازار آتی ایالات متحده (COMEX)

علیرغم نقش پیشرو لندن در بازار فیزیکی، بورسمشتقات COMEX که توسطگروه CME اداره می‌شود، به مکان مهمی در کشف قیمت تبدیلشده است. فعالیت تجاری در COMEX در درجه اولبر قرارداد «ماه فعال» (نزدیکترین تاریخ) متمرکز است که به عنوان نماینده‌ای برایقیمت لحظه‌ای عمل می‌کند. فقط تعداد کمی از قراردادها به صورت فیزیکی در تحویل شمش‌هابه صندوق‌های COMEX منعقد می‌شوند؛اما با این وجود، بازار از طریق یک بازار بسیار فعال Exchangefor Physical (EFP) به بازارهای فیزیکی مرتبط است. قابل توجهاست که سهم فزاینده‌ای از حجم COMEX در طولساعات بازار آسیا انجام می‌شود که منعکس کننده موفقیت بورس در بهره برداری از رشدبازار آسیا است.

بازار چین (SGEو SHFE)

بزرگترین بورس صرفا فیزیکی در جهان بورس طلایشانگهای است. SGE که در سال 2002 تحت نظارت دقیق بانک خلق چینتأسیس شد، از رشد سریعی برخوردار بوده است که نشان دهنده اهمیت روزافزون چین دربازار طلا است. در سال 2016 SGE معیار قیمتطلای شانگهای را برای تقویت نقش چین به عنوان تعیین کننده قیمت، برای کمک به بینالمللی سازی RMB و گسترش مشارکت بین المللی در بازار چینمعرفی کرد. لازم به ذکر است که قراردادهای نقدی و معوق SGEبا معاملات آتی بسیار فعال در بازار آتی شانگهای (SHFE)تکمیل می شود، اگرچه این دو بورس به طور مستقیم به هم مرتبط نیستند.

مراکز بازار ثانویه

از دیگر بازارهای مهم می‌توان به دبی، هند، ژاپن،سنگاپور و هنگ کنگ اشاره کرد. در همه این بازارها صرافی‌هایی وجود دارند که طیف وسیعیاز تسهیلات معاملاتی نقدی یا قراردادهای فهرست شده را ارائه می‌دهند؛ اما اینهانقدینگی را که در مکان‌های اصلی بازار مشاهده می‌شود،جذب نکرده‌اند. با این وجود، این بازارها به درجات مختلف نقش مهمی در تامین تقاضایمحلی یا عمل به عنوان قطب تجاری منطقه‌ای ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، هنگ کنگمدت هاست که به عنوان دروازه‌ای به بازار چین عمل می‌کند و سنگاپور در حال تثبیتخود به عنوان یک نقطه کانونی مهم برای تجارت در منطقه آسه آن است.

جستجو

تماس با پشتیبانی پشتیبانی در واتس اپ پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی آنلاین